e-handelstrender 2016

Trender för e-handel 2016

Trender för e-handel 2016

E-handeln har vuxit explosionsartat under de senaste åren och i och med den ständigt ökande konkurrensen börjar kunderna nu begära allt mer av nätbutikerna. Mobilanpassning, användarvänlighet och fokus på den individuella kundens behov är några av trenderna som kommer att utmärka e-handeln år 2016.

Mobilens roll ökar i e-handeln

Fokus i den digitala utvecklingen har redan länge legat på mobilen, men än finns det gott om utrymme för mobilen att öka sin potential inom e-handeln. Det talas redan om att mobilen kommer att ersätta butikskassan i fysiska butiker så att personalen ska kunna ägna sig helt och hållet åt att betjäna kunderna. Även om vi kanske inte är riktigt där ännu så kommer mobilens roll att öka inom många andra områden. Det kommer att bli enklare att shoppa och betala online via mobilen. Ett flertal försök har gjorts med att effektivisera köpprocessen, och bland andra svenska Swish kan ha förutsättningarna för att lyckas. Andra mobilapplikationer som visar tecken på vidare utbredning är till exempel Apple-tjänsten iBeacons. iBeacons är ett av många försök att skapa en individualiserad köpupplevelse som är anpassad efter kundens behov, och den testas redan i affärer och restauranger i bland annat Storbritannien, USA och även Sverige. Tjänsten, som går ut på att små censorer placeras ut i affären för att sända olika slag av individanpassad information till kundens smartphone, har visat sig vara framgångsrik, och det lär inte dröja länge innan den breder ut sig i Sverige.

Kundanpassning och bekvämlighet

En ihållande trend är den ständiga strävan till att hitta sätt att spåra kundens beteende på nätbutiker och skräddarsy en köpupplevelse som motsvarar det som kunden är ute efter. Nästa steg, som många kommer att ta under år 2016, är att genom algoritmer och information som samlats in om kundens preferenser göra landningssidor, erbjudanden och rabatter ännu mer personliga. Fokus kommer troligtvis att ligga mer på att utnyttja mobilens, datorns, tevens och den fysiska butikens möjligheter för att optimera köpupplevelsen snarare än att försöka likrikta de olika kanalerna som man har gjort under de senaste åren.
Smidig och förmånlig leverans är en annan stor utmaning som aktörer inom e-handel kommer att satsa allt hårdare på att tackla. Bekvämlighet och service är något som kunder mer än någonsin lägger vikt vid, och här har e-handeln länge sett stora möjligheter. Nyheter för år 2016 kan vara att e-handelsföretag anlitar lokala leveransfirmor för att varan ska kunna levereras så nära kunden som möjligt och på noggrant utsatt tid.