Surfplattor och smartphones har förändrat vårt vardagar och sätt att handla.
I dag har nästan alla i världen en smartphone eller surfplatta, vilket innebär att fler surfar nätet med mindre skärmar än de traditionella bärbar dator eller PC.
Idag handlar man på ett helt nytt sätt. Vi söker mycket information ställer höga krav. Vi handlar hemifrån, på bussen, i tunnelbanan eller i butiken. Vi kan handlar när och där det passar oss själva!
I alla webbsatsningar finns det nu en massa saker som man kan lägga till för att skapa mervärde. Man kan ha konton på Facebook, Instagram och låta användarna betygsätta produkter. Det kan man även tänka på att ha en logotyp eller ett varumärke. Logotypen har inverkan på försäljning, hjälper det att ge identitet för företaget.
Vad ska man tänka på innan att designa en logotyp eller eget varumärke?
Logotypen är en symbol som kombinerad med ett varumärkesnamn eller företagsnamn! Tänk på att en logotyp ändras inte beroende på hur varumärke eller företaget mår.
Syften med en egen logotyp är att skapa en väl, enkel och tydlig grafiskt design som kan man lätt igenkännas ditt företag eller varumärke. Investering i en logotyp ger avkastning i ökad förtroende till verksamheten.
Logotypen ska ha sammanfattande och visuell identitet för dina webbsidor, visitkort, och broschyrer eller i sociala medier såsom på Facebook, Twitter, Instagram.
Designen bakom en logotyp är det viktigt, därför det måste vara en unik och effektiv. Färg är en viktig del i logo design och spelar en viktig roll i varumärkes utseende.
Det kan man även skydda logotypen eller varumärket. Har man varumärkesskydd kan man med säkerhet fortsätta att driva företaget utan att vara orolig för att andra företag kopierar någon annans logotyp eller varumärke. Dessutom är varumärkesskydd inte särskilt dyrt!