Konsumenterna är vana e-handlare idag. Den tekniska utvecklingen och fler nya företag som ger sig in i branschen gör att marknaden växer. Vi ser en tredje våg för e-handeln just nu, säger Jonas Arnberg, analyschef på HUI Research.
Här är de trender som kommer att gälla 2015:
- Att finnas både fysiskt och digitalt
Fler e-handlare ser fördelarna med att även ha en fysisk butik. - Mobil handel
Det finns över sex miljoner smarta mobiler i Sverige och de används i tre av fyra köp, enligt Google. Hittar du rätt här har du fantastiska affärsmöjligheter. - Big data
Den som vet mest om kunden i framtiden kommer att tjäna mest pengar. - Skapa personligt innehåll
Det blir allt viktigare för e-handlare att anpassa sin sajt för den individuella besökaren istället för att presentera en och samma lösning för alla kunder. - Konsumenten blir global
snart kommer svenska kunder att på allvar upptäcka och besöka utländska webbsajter. På så sätt skapar möjligheter för svenska e-handlare att sälja utomlands. - Webbshoppen blir som en fysisk butik
Den kunskap och service som idag går att få i fysiska butiker behöver återskapas av e-handlare även på nätet, menar Karl Prytz VD för Animail.se
Till sist rekommenderar vi att starta med en webbstrategi som att anpassa på alla plattformar och särskilt på dom mobila enheterna. Idag är bara 36 procent av alla svenska e-handlare mobilanpassade.
Den mobila e-handelsrevolutionen går mycket snabbare än någon kunnat förutse. Andelen mobiltrafik till nätbutiker har senaste året ökat med 61 procent, enligt Demandware Shopping Index. Redan 2017 kommer 50 procent av ordervärdet läggas via mobiler, enligt Lars Grønkjær på Demandware.